لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن , اتصالات پلی اتیلن و منهول پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن , اتصالات پلی اتیلن و منهول پلی اتیلن

اﻧﻮاع ﻟﻮﻟﻪ در آبیاری تحت فشار

ﺑﻪﻃﻮر کلی در ﭘﺮوژهﻫﺎی آﺑﻴﺎری از ﻟﻮﻟﻪ‌ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪﺷﺮح ذﻳﻞ اﺳﺘﻔﺎده میﺷﻮد :


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﻓﻮﻻدی

ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﻓﻮﻻدی ﺗﺎ ﻗﻄﺮ 3000 ﻣﻴﻠﻲﻣﺘﺮ و ﻃﻮل 6 ﺗﺎ 12 ﻣﺘﺮ ﺑﺮای ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و اﻏﻠﺐ در ﺧﻄﻮط اﺻﻠﻲ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﺎﻻ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻴﺮوﻫﺎی داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ، ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، ﺗﺤﻤﻞ ﻓﺸﺎر ﺑﺎﻻ ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﺰاﻳﺎ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﻢ در ﺑﺮاﺑﺮ زﻧﮓ زدﮔﻲ و ﺧﻮرﻧﺪﮔﻲ در ﺗﻤﺎس ﺑﺎ ﺧﺎک و ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺎﻳﺐ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.

ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی بتنی

ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﺑﺘﻨﻲ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺴﻠﺢ ﺑﺮای ﺧﻄﻮط آﺑﺮﺳﺎﻧﻲ و اﻧﺘﻘﺎل آب ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ. اﻣﻜﺎن ﺳﺎﺧﺖ ﺑﺮای ﻓﺸﺎر ﻛﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺗﻮﻟﻴﺪ در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر، ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎرﻫﺎ و ﻧﻴﺮوﻫﺎی داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ و ﺧﻮردﮔﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ و ﺷﻜﻨﻨﺪﮔﻲ آﻧﻬﺎ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و ﻋﺪم ﺳﻬﻮﻟﺖ ﻧﺼﺐ از ﻣﻌﺎﻳﺐ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد.


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﭼﺪنی

ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﭼﺪﻧﻲ ﺑﻪ دو ﺻﻮرت ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ و داﻛﺘﻴﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ و در ﻃﺮﺣﻬﺎی آﺑﺮﺳﺎﻧﻲ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ و ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ، آبﺑﻨﺪی ﺧﻮب اﺗﺼﺎﻻت و ﺗﺤﻤﻞ ﺑﺎﻻی ﻓﺸﺎرﻫﺎی داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺎﻻی ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺘﻮﺳﻂ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﻮردﮔﻲ ﻫﺎی ﺧﺎک و ﻣﻮاد اﺳﻴﺪی از ﻣﻌﺎﻳﺐ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد.


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی آزﺑﺴﺖ ﺳﻴﻤﺎن

اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ از اﻟﻴﺎف ﭘﻨﺒﻪ ﻧﺴﻮز و ﺳﻴﻤﺎن در اﻗﻄﺎر 80 ﺗﺎ 1600 ﻣﻴﻠﻲﻣﺘﺮ در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮد و ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﺤﻤﻞ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺳﺒﻜﻲ وزن، آبﺑﻨﺪی ﺧﻮب، ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮردﮔﻲ، ﻋﺪم ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻛﺎﺗﺪی ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﺷﻜﻨﻨﺪﮔﻲ در ﻣﻮﻗﻊ ﺣﻤﻞ و ﻧﺼﺐ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﻤﺘﺮ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ از ﻣﻌﺎﻳﺐ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد.


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی پی وی سی - PVC

اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ از ﺟﻨﺲ ﺗﺮﻣﻮﭘﻼﺳﺘﻴﻚ ﺑﻮده و ﺑﺮای ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، ﺳﺒﻜﻲ، اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﻳﺮی، ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮردﮔﻲ ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﻢ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ، ﺣﺴﺎس ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺣﺮارت و آﺗﺶﺳﻮزی و ﻧﻮر آﻓﺘﺎب از ﻣﻌﺎﻳﺐ اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد.


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی پلی اﺗﻴﻠﻦ

اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﻧﺮم، ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﺳﺨﺖ ﺑﻮده و از ﻗﻄﺮ 6 ﺗﺎ 1600 ﻣﻴﻠﻲﻣﺘﺮ در داﺧﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و در آﺑﺮﺳﺎﻧﻲ و آﺑﻴﺎری ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮردﮔﻲ و ﺗﻐﻴﻴﺮات درﺟﻪ ﺣﺮارت و ﻓﺮﺳﺎﻳﺶ در ﻗﺴﻤﺖ داﺧﻞ ﻟﻮﻟﻪ، ﺿﺮﻳﺐ زﺑﺮی ﻛﻢ، ﺳﺎده ﺑﻮدن ﺣﻤﻞ و ﻧﺼﺐ، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ اﻧﻌﻄﺎف و ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﻢ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﻣﺸﻜﻼت اﺗﺼﺎل ﺑﻪﺧﺼﻮص در ﻣﻮاﻗﻌﻲ ﻛﻪ ﺟﻨﺲ ﻧﺎﻣﺘﺠﺎﻧﺲ در آن ﺑﻪﻛﺎر رﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺳﻮراخ ﺷﺪن در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﻣﻮاﻧﻊ و اﺷﻴﺎء ﻧﻮک ﺗﻴﺰ، ﺣﺴﺎس ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺣﺮارت و آﺗﺶ ﺳﻮزی، ﻏﻴﺮﻣﻘﺎوم ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻮر آﻓﺘﺎب در درازﻣﺪت و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﻢ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ و ﻓﺸﺎر داﺧﻠﻲ از ﻣﻌﺎﻳﺐ اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد.


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﻓﺎﻳﺒﺮﮔﻼس (GRP)

اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ در ﻗﻄﺮﻫﺎی 250 ﺗﺎ 2000 ﻣﻴﻠﻲﻣﺘﺮ و ﻃﻮل 6 و 12 ﻣﺘﺮ و ﻓﺸﺎر ﺗﺎ 30 اﺗﻤﺴﻔﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﺳﺒﻜﻲ وزن، ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮردﮔﻲ داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ، ﻋﺪم ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﭘﻮﺷﺶ، ﺳﻬﻮﻟﺖ ﻟﻮﻟﻪﮔﺬاری، ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﻢ ﺗﻌﻤﻴﺮ و ﻧﮕﻬﺪاری از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﻏﻴﺮﻣﻘﺎوم ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺪود در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر، ﺷﻜﻨﻨﺪﮔﻲ، ﺷﻨﺎور ﺷﺪن آﻧﻬﺎ در ﻣﻮاﻗﻌﻲ ﻛﻪ ﺳﻄﺢ آب زﻳﺮزﻣﻴﻨﻲ ﺑﺎﻻدﺳﺖ، ﺣﺴﺎس ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺣﺮارت و آﺗﺶﺳﻮزی از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺎﻳﺐ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد.


ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻟﻮﻟﻪ‌ﻫﺎی ﻓﻮق ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در اﻧﺘﺨﺎب آﻧﻬﺎ ﺑﺮای ﻫﺮ ﭘﺮوژه دارد.


منبع و ادامه مطلب انواع لوله در آبیاری تحت فشار  در بخش نشریه 286 سازمان برنامه بودجه 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد