لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن , اتصالات پلی اتیلن و منهول پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن , اتصالات پلی اتیلن و منهول پلی اتیلن

نـمــاد توانمندی و کیفیت صنعت لـولــه و اتصــالات پلی اتیلن

موفقیت امروز پارس اتیلن کیش, در پرتو لطف خدا , راستگویی و صداقت و عدم تقلب در سیستم، محقق شده است و بواسطه‌ی شایستگی‌های ممتازی چون خلاقیت، ابتکار ، شجاعت مدیران و منابع انسانی پویا بدست آمده است. همچنین معتقد هستیم این پیشرفت و پویایی ، حاصل تلاش و پشتکار خستگی ناپذیر نیروهای همدل و زحمتکش مجموعه پارس اتیلن کیش بوده است.

دستاوردهای پارس اتیلن کیش با بیش از 20 سال تجربه موفق و مستمر بیانگر این است که این نهاد پرچم دار تعهد و خودباوری و بالندگی در صنعت کشور و واحدهای تولیدی بوده است. پارس اتیلن کیش به عنوان یک بنگاه اقتصادی و تولیدی تراز اول در منطقه به امور و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در زمینه صنعت پلی اتیلن پرداخته است و این پویایی ادامه خواهد داشت .
همراهی صنایع و دانشگاه‌ها یکی از مهمترین عوامل پیشرفت است و با این همکاری پارس اتیلن کیش در بحث خودکفایی و ارز آوری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.  بر همگان مبرهن است که صنعت از عوامل پیشرفت هر کشوری است و پارس اتیلن کیش با واحدهای تولیدی متعدد توانسته است نیاز ابر پروژه‌های عمرانی و صنعتی کشور به انواع لوله و اتصالات پلیمری را تامین نماید و از خروج ارز به طرز قابل توجهی جلوگیری نماید . همچنین پارس اتیلن کیش با بالابردن و حفظ کیفیت در سطح استانداردهای مورد تائید کشور آلمان و صادرات محصولات برای کشور ارزآوری داشته است.

سیستم‌های مدیریت کنترل و نگهداری سیلاب

لوله پلی اتیلن کاروگیت، لوله‌ای پرکاربرد در بسیاری از پروژه‌های زهکشی است. سیستم‌های سیلاب نیازمند لوله‌هایی با اندازه‌ها و پوشش‌های الزامی هم در محوطه‌ها و هم محوطه پارکینگ هستند. لوله پلی اتیلن کاروگیت، ماده‌ای مقاوم و مقرون به صرفه برای زهکشی این نوع تأسیسات است.
مواد لوله که برای انتقال زهکشی در اماکن عمومی تایید می‌شوند، توسط هیئت مسئول نگهداری این تاسیسات تعیین می‌شوند. بیش از 20 سال است که لوله پلی اتیلن برای مجاری آبگذر بزرگراه‌ها و جاده‌های و سیستم‌های سیلاب به کار می‌رود. اکثر وزارت‌های حمل و نقل، شهرها و کشورها، لوله پلی اتیلن را در مجاری آبگذر، زیر حجم زیاد و یا بسیار کم خاک به کار برده‌اند. بسیاری از تاسیسات در جریان عملکردهای استثنایی، بررسی شده و رضایت بخش بوده‌اند. نگرانی‌ها در مورد مقاومت ناکافی، ترک خوردگی و تخریب با گذشت زمان نیز بی‌مورد بوده است.

 شکل 3-4: زهکشی آبگذر بزرگراه با لوله پلی اتیلن قیفی
 شکل 3-4: زهکشی آبگذر بزرگراه با لوله پلی اتیلن قیفی

چرا لوله پلی اتیلن

در ساخت لوله‌های پلی اتیلنی، عموماً از دو نوع مختلف پلی اتیلن به نام‌های PE80 و PE 100 استفاده می‌شود. عدد مشخصه نوع ماده MRS گفته می‌شود که عبارت است از حداقل مقاومت مورد نیاز بعد از ۵۰ سال کارکرد در دمای سیال۲۰ درجه سانتیگراد. بالاتر رفتن عدد نشان دهنده بهبود بیشتر کیفیت محصولات تولیدی می‌باشد . بر این اساس است که در بسیاری از کشورها تلاش های زیادی  برای جایگزینی PE100 به جای PE80 صورت گرفته است.

مقایسه لوله پلی اتیلن با دیگر انواع مواد :

امروزه لوله های پلی اتیلنی جایگاه خود را در کاربردهای تحت فشار به خوبی یافته‌اند. این مسأله خصوصاً در مواردی که قطر لوله مورد نظر کمتر از 8۰۰ میلیمتر است به خوبی قابل مشاهده است. زیرا کارفرمایان و مشاورین پروژه‌ها اغلب با در نظر گرفتن هزینه مواد اولیه و خصوصیات مورد نظرشان از لوله به این جمع بندی می‌رسند که لوله‌های پلی اتیلنی بهترین انتخاب ممکن در مقایسه با سایر انواع لوله هستند.

در واقع چدن داکتیل رقیب اصلی پلی اتیلن در سایزهای بالا بوده و مشاورین تنها در صورت وجود شرایط ویژه به سراغ پلی اتیلن می‌روند. علی رغم تفکر حاکم بر بازار، باید به این نکته تأکید داشته باشیم که صرف توجه به قیمت بالاتر پلی اتیلن نسبت به چدن در لوله‌های با سایز بالا، در بسیاری از موارد صحیح نبوده و باید مسائل دیگری نیز نظیر هزینه‌های نصب ، اتصال ، نگهداری و تعمیر و … در انتخاب جنس لوله مدنظر قرار گیرد.

با در نظر گرفتن خواص بی نظیر و منحصر به فرد پلی اتیلن که قبلاً ذکر شده است، هر مصرف کننده‌ای به این نتیجه خواهد رسید که در فشار کاریهای کمتر از ۲۵ بار بهترین انتخاب لوله پلی اتیلن است.

منهول فاضلاب چیست ؟

منهول فاضلاب همان منهول‌هایی است که در خطوط انتقال فاضلاب نصب می‌شوند و برای دسترسی و لایروبی خطوط فاضلاب از آنها استفاده میشود.منهول‌های فاضلاب امروزه از مواد پلی اتیلن ساخته می‌شوند که مزایای این منهول‌ها در ادامه آمده است. البته منهول‌های بتنی و آجری نیز استفاده می‌شود که در دنیای امروز و با توجه به رشد تکنولوژی دیگر محبوبیت خود را از دست داده‌اند و پیمانکاران و مجریان خطوط فاضلاب به سمت استفاده بیشتر از منهول‌های پلی اتیلن روی آورده‌اند.
منهول (آدم رو) فاضلاب خطوط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کرده و نقش مهمی در هدایت سیالات در مسیر دارد و نمی‌توان منهول را از سیستم انتقال فاضلاب حذف نمود و با پیشرفت‌های چشمگیری که در جهت تولید مواد صورت گرفته است منهول‌های فاضلابی در نحوه ساخت و نصب پیشرفت‌هایی قابل توجه نموده‌اند که نمیتوان از آنها چشم پوشید. مهمترین تغییر در منهول‌های فاضلابی ساخت آنها از مواد پلیمری مخصوصا پلی اتیلن بوده است که به دلیل آب بندی کامل شبکه و عدم نفوذ فاضلاب و آب‌های زیر زمینی و بالعکس در انواع پروژه‌های فاضلابی با اطمینان قابل استفاده است.
منبع و ادامه مطلب منهول فاضلاب در صفحه منهول فاضلاب - آدم رو فاضلاب

راهنمای اجرا و نصب مناسب لوله دوجداره کاروگیت پلی اتیلن

نصب لوله‌های پلی اتیلن دوجداره کاروگیت از اهمیت بالایی برخوردار است , با در نظر گرفتن عالی بودن کیفیت لوله‌های کاروگیت اگر نصب لوله‌ها به درستی و طبق استاندارد انجام نپذیرد خط لوله به درستی کار نکرده و به مرور زمان دچار مشکل خواهد شد. در این مطلب به شرح روش صحیح نصب لوله کاروگیت و اتصال لوله دوجداره کاروگیت میپردازیم.

توجه به نقش پیمانکار، روش حمل و شیوه انبارش و نگهداری در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. کنترل ابعادی مناسب در مورد حفاری کانال، لوله گذاری و اتصال لوله‌ها در مورد موفقیت پروژه نقش بسزایی را اعمال می‌کنند. انتخاب و فشرده‌سازی درست خاک بسیار مهم است و بر عملکرد ساختاری هم لوله هم خاک حکمفرمایی می‌کند. فشار ثابت مورد نیاز در اطراف لوله کاروگیت و در واقع حمایت یکنواخت لوله بدون تمرین مناسب حاصل نمی‌شود.

اﻧﻮاع ﻟﻮﻟﻪ در آبیاری تحت فشار

ﺑﻪﻃﻮر کلی در ﭘﺮوژهﻫﺎی آﺑﻴﺎری از ﻟﻮﻟﻪ‌ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪﺷﺮح ذﻳﻞ اﺳﺘﻔﺎده میﺷﻮد :


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﻓﻮﻻدی

ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﻓﻮﻻدی ﺗﺎ ﻗﻄﺮ 3000 ﻣﻴﻠﻲﻣﺘﺮ و ﻃﻮل 6 ﺗﺎ 12 ﻣﺘﺮ ﺑﺮای ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و اﻏﻠﺐ در ﺧﻄﻮط اﺻﻠﻲ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﺎﻻ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻴﺮوﻫﺎی داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ، ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، ﺗﺤﻤﻞ ﻓﺸﺎر ﺑﺎﻻ ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﺰاﻳﺎ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﻢ در ﺑﺮاﺑﺮ زﻧﮓ زدﮔﻲ و ﺧﻮرﻧﺪﮔﻲ در ﺗﻤﺎس ﺑﺎ ﺧﺎک و ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺎﻳﺐ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ.

ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی بتنی

ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﺑﺘﻨﻲ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺴﻠﺢ ﺑﺮای ﺧﻄﻮط آﺑﺮﺳﺎﻧﻲ و اﻧﺘﻘﺎل آب ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ. اﻣﻜﺎن ﺳﺎﺧﺖ ﺑﺮای ﻓﺸﺎر ﻛﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺗﻮﻟﻴﺪ در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر، ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎرﻫﺎ و ﻧﻴﺮوﻫﺎی داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ و ﺧﻮردﮔﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ و ﺷﻜﻨﻨﺪﮔﻲ آﻧﻬﺎ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و ﻋﺪم ﺳﻬﻮﻟﺖ ﻧﺼﺐ از ﻣﻌﺎﻳﺐ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد.


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﭼﺪنی

ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﭼﺪﻧﻲ ﺑﻪ دو ﺻﻮرت ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ و داﻛﺘﻴﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ و در ﻃﺮﺣﻬﺎی آﺑﺮﺳﺎﻧﻲ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ و ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ، آبﺑﻨﺪی ﺧﻮب اﺗﺼﺎﻻت و ﺗﺤﻤﻞ ﺑﺎﻻی ﻓﺸﺎرﻫﺎی داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺎﻻی ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺘﻮﺳﻂ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﻮردﮔﻲ ﻫﺎی ﺧﺎک و ﻣﻮاد اﺳﻴﺪی از ﻣﻌﺎﻳﺐ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد.


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی آزﺑﺴﺖ ﺳﻴﻤﺎن

اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ از اﻟﻴﺎف ﭘﻨﺒﻪ ﻧﺴﻮز و ﺳﻴﻤﺎن در اﻗﻄﺎر 80 ﺗﺎ 1600 ﻣﻴﻠﻲﻣﺘﺮ در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮد و ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﺤﻤﻞ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺳﺒﻜﻲ وزن، آبﺑﻨﺪی ﺧﻮب، ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮردﮔﻲ، ﻋﺪم ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻛﺎﺗﺪی ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﺷﻜﻨﻨﺪﮔﻲ در ﻣﻮﻗﻊ ﺣﻤﻞ و ﻧﺼﺐ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﻤﺘﺮ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ از ﻣﻌﺎﻳﺐ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد.


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی پی وی سی - PVC

اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ از ﺟﻨﺲ ﺗﺮﻣﻮﭘﻼﺳﺘﻴﻚ ﺑﻮده و ﺑﺮای ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، ﺳﺒﻜﻲ، اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﻳﺮی، ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮردﮔﻲ ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﻢ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ، ﺣﺴﺎس ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺣﺮارت و آﺗﺶﺳﻮزی و ﻧﻮر آﻓﺘﺎب از ﻣﻌﺎﻳﺐ اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد.


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی پلی اﺗﻴﻠﻦ

اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﻧﺮم، ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﺳﺨﺖ ﺑﻮده و از ﻗﻄﺮ 6 ﺗﺎ 1600 ﻣﻴﻠﻲﻣﺘﺮ در داﺧﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و در آﺑﺮﺳﺎﻧﻲ و آﺑﻴﺎری ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮردﮔﻲ و ﺗﻐﻴﻴﺮات درﺟﻪ ﺣﺮارت و ﻓﺮﺳﺎﻳﺶ در ﻗﺴﻤﺖ داﺧﻞ ﻟﻮﻟﻪ، ﺿﺮﻳﺐ زﺑﺮی ﻛﻢ، ﺳﺎده ﺑﻮدن ﺣﻤﻞ و ﻧﺼﺐ، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ اﻧﻌﻄﺎف و ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﻢ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﻣﺸﻜﻼت اﺗﺼﺎل ﺑﻪﺧﺼﻮص در ﻣﻮاﻗﻌﻲ ﻛﻪ ﺟﻨﺲ ﻧﺎﻣﺘﺠﺎﻧﺲ در آن ﺑﻪﻛﺎر رﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺳﻮراخ ﺷﺪن در ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ ﻣﻮاﻧﻊ و اﺷﻴﺎء ﻧﻮک ﺗﻴﺰ، ﺣﺴﺎس ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺣﺮارت و آﺗﺶ ﺳﻮزی، ﻏﻴﺮﻣﻘﺎوم ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻮر آﻓﺘﺎب در درازﻣﺪت و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻛﻢ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ و ﻓﺸﺎر داﺧﻠﻲ از ﻣﻌﺎﻳﺐ اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد.


ﻟﻮﻟﻪﻫﺎی ﻓﺎﻳﺒﺮﮔﻼس (GRP)

اﻳﻦ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎ در ﻗﻄﺮﻫﺎی 250 ﺗﺎ 2000 ﻣﻴﻠﻲﻣﺘﺮ و ﻃﻮل 6 و 12 ﻣﺘﺮ و ﻓﺸﺎر ﺗﺎ 30 اﺗﻤﺴﻔﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﺳﺒﻜﻲ وزن، ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮردﮔﻲ داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ، ﻋﺪم ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﭘﻮﺷﺶ، ﺳﻬﻮﻟﺖ ﻟﻮﻟﻪﮔﺬاری، ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﻢ ﺗﻌﻤﻴﺮ و ﻧﮕﻬﺪاری از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺤﺎﺳﻦ و ﻏﻴﺮﻣﻘﺎوم ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺪود در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر، ﺷﻜﻨﻨﺪﮔﻲ، ﺷﻨﺎور ﺷﺪن آﻧﻬﺎ در ﻣﻮاﻗﻌﻲ ﻛﻪ ﺳﻄﺢ آب زﻳﺮزﻣﻴﻨﻲ ﺑﺎﻻدﺳﺖ، ﺣﺴﺎس ﺑﻮدن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺣﺮارت و آﺗﺶﺳﻮزی از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺎﻳﺐ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد.


ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻟﻮﻟﻪ‌ﻫﺎی ﻓﻮق ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در اﻧﺘﺨﺎب آﻧﻬﺎ ﺑﺮای ﻫﺮ ﭘﺮوژه دارد.


منبع و ادامه مطلب انواع لوله در آبیاری تحت فشار  در بخش نشریه 286 سازمان برنامه بودجه 

مشخصات فنی عمومی خطوط لوله آب و فاضلاب شهری

نشریه شماره 303  سازمان برنامه و بودجه
استفاده از استانداردها، ضوابط و معیارهای فنی در مراحل تهیه (مطالعات امکان سنجی)، مطالعه و طراحی (توجیه فنی و اقتصادی)، کیفیت اجرا و نحوه نگهداری و بهره‌برداری (عمر مفید) طرح‌های عمرانی از اولویت و اهمیت ویژه برخوردار است.
وجود استانداردها، ضوابط، مشخصات فنی و آیین نامه‌های ملی در هر کشور، نشانه رشد و توسعه آن کشور است. در این راستا نظام فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی کشور، به کارگیری معیارها، استانداردها و ضوابط فنی برای مراحل مختلف مطالعه، اجرا و نگهداری و بهره‌برداری از طرح‌ها را مورد تأکید قرار داده است.
به منظور ایجاد هماهنگی و مشخصات فنی عمومی خطوط لوله آب و فاضلاب شهری مطلب حاضر با عنوان وحدت نظر در روش اجرای کارهای خطوط لوله آب و فاضلاب شهری کشور و همچنین رعایت اصول، روشها و فنون اجرایی متناسب با امکانات داخلی و سازگار با شرایط و مقتضیات اقلیمی کشور، البته با توجه به استانداردها و دستورالعمل های معتبر بین المللی، تهیه و تدوین گردیده است.

دلایل استفاده از مواد خودرنگ پلی اتیلن

مروزه، استفاده از مواد پلی­ اتیلنی (PE) در شبکه‌ها و سیستم‌های آب­رسانی تحت فشار و گازرسانی رشد فزاینده‌­ای داشته است. طبیعی است این رشد چشم­گیر در صورتی دوام خواهد یافت که در گذشت زمان شاهد استفاده از فناوری­‌های جدید در تولید مواد اولیه، فرایند ساخت و روش­‌های اتصال این گونه لوله‌ها در صنعت آبرسانی و گازرسانی باشیم.

در راستای هدف فوق – با رویکرد مواد اولیه – شاهد تولید گونه‎های متفاوتی از پلی­ اتیلن بوده ­ایم که نسل سوم از این سیر رو به رشد، مواد PE100 می­باشند. این مواد از سال 1990 در اروپا به عنوان نوعی مناسب در صنعت لوله مطرح گردیده است. در این مقاله به این موضوع اشاره خواهیم کرد که چرا آمیزه­­ی (compound) پلی­ اتیلن انتخاب می­کنیم؟

روش استفاده از آمیزه­‌ی آماده PE

این روش در اروپا با موفقیت به کار برده شده است و منجر به نفوذ گسترده PE در صنایع آب­رسانی و گازرسانی گردیده است. به طوری که لوله­ های جدیدا نصب شده در صنایع گازرسانی حدود 100% و در صنایع آب­رسانی 70% ، از آمیزه­ های آماده تولید شده ­اند.

لوله ­های تولید شده در اروپا الزاماتی را رعایت می­کنند که به تولید لوله­ های با کیفیت با تمام خواص کلیدی برای داشتن عمر طولانی و بدون نشتی، منجر می­شود. این الزامات در استانداردهای ISO 4437 برای لوله­ های گاز وISO 4427 برای لوله­ های آب آورده شده است. درجه پراکنش دوده یکی از بخش­ های اساسی این استاندارد است.

این الزامات سخت­گیرانه هستند، بدین صورت که حداقل ضریب طراحی برای لوله­ های گاز 2 و برای لوله­ های آب 25/1 در نظر گرفته شده است. این کار، کیفیت زیاد لوله را در قیمتی معقول تضمین می­کند.


منبع و ادامه مطلب  دلایل استفاده از مواد خودرنگ سیاه پلی اتیلن

کاربرد لوله‌های پلی اتیلن

کاربرد لوله‌های پلی اتیلن به دلیل مزایای بی‌شماری که دارند بسیار زیاد می‌باشد و هر روز شاهد ایجاد کاربردی جدید برای لوله پلی اتیلن می‌باشیم , که این کاربردها غالبا خلاقانه و منحصر بفرد می‌باشد و در بسیاری از کاربردهای لوله پلی اتیلن , این لوله جایگزینی برای دیگر انواع لوله‌ها شده است . لوله‌ پلی اتیلن (چگالی بالا HDPE) در حوزه وسیعی از خطوط لوله شهری، صنعتی، دریایی، حفاری و کشاورزی به کار می‌روند. کاربرد لوله پلی اتیلن در موقعیت‌هایی چون سطح زمین، حالت مدفون، شناور و سطوح زیر دریا آزمایش و به اثبات رسیده است. لوله های پلی اتیلن قابلیت انتقال آب آشامیدنی، فاضلاب، موادشیمیایی، دوغاب، و پسماندهای خطرناک و گازهای فشرده را دارند.



موارد استفاده از لوله های پلی اتیلن :

- شبکه‌های آبرسانی شهری و روستائی

- شبکه‌های فاضلاب شهری و روستائی

- شبکه‌های گاز رسانی

- شبکه‌های زهکشی

- سیستم‌یای مایعات و فاضلاب صنعتی

- شبکه‌های آبیاری تحت فشار (قطره‌ای و بارانی)

- سیستم‌های آبیاری متحرک

- پوشش کابل‌های مخابراتی و فیبر نوری

- پوشش کابل‌های برق

- پوشش لوله‌های فلزی

- بعنوان کانال‌های تهویه

- سیستم‌های لایروبی

- انتقال مایعات شیمیایی وپسماندهای صنعتی ( طبق استاندارد )


لوله پلی اتیلن چیست ؟

لوله پلی اتیلن به زبان ساده لوله‌ای است که از جنس پلی اتیلن ساخته شده است و همین مواد پلی اتیلن است که به لوله خواصی می‌بخشد که باعث مزیتها و این مزایا باعث محبوبیت لوله‌های پلی اتیلن شده است.

لوله‌های پلی اتیلن دارای مزایای بسیاری می‌باشند, کیفیت بالا، قابل اطمینان بودن لوله و اتصالات پلی اتیلن، سهولت بارگیری و حمل و نقل لوله و اتصالات پلی اتیلن به دلیل وزن نسبتا پایین آنان، نصب سریع و آسان، انواع پلی اتیلن را به بهترین انتخاب در پروژه‌های گوناگون تبدیل کرده است. همچنین لوله پلی اتیلن دارای شعاع خمش مناسب می‌باشد و در دمای بسیار پایین دارای مقاومت بسیار خوبی در مقابل ضربه و فشار دارد. محیط‌های اسیدی و بازی و همچنین بسیاری از محلولها و مواد شیمیایی تاثیری بر پلی اتیلن نمی گذارند. همین امر یکی از مهمترین مزیت‌های لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن می‌باشد.


منبع و ادامه مطلب